Lite om vagnvikter. Axelomlastning? (Järnväg allmänt)

av Leif B, Sunday, May 24, 2020, 10:57 (1431 dagar sedan) @ Sune Nylén

Kan bero på att vid start förskjutes axeltrycket bakåt och lättar i motsvarande mån från de främre axlarna, som då får större benägenhet att slira då friktionen minskar mellan hjul och räl. Vid ombalanseringen ökar ju axeltrycket på bakre löphjulsaxeln från 12 till 15 ton och vid start förskjutes motsvarande skentryck hit från framaxlarna.

Har axelomlastningen vid start verkligen någon betydelse för ett koppelstångslok? Jag håller med om att loket "tippar bakåt" när det drar tungt, men ökar det verkligen lasten på bakre löpaxeln, gör inte fjädringen så att den fortfarande bär just 15 ton? Och omlastningen mellan drivaxlarna - som ligger i samma ramverk - har ju ingen betydelse när koppelstången fördelar dragkraften mellan alla drivaxlarna.

/funderar
Leif


Hela tråden: