Vagnvikter på broar? (Järnväg allmänt)

av Leif B, Sunday, May 24, 2020, 11:03 (1427 dagar sedan) @ BD

Förutom statisk bärighet och dynamisk dito räknas det på nödbromsning med bästa bromstal under bästa adhession?

På hängbron Högakustenbron lär det synas en vågrörelse när ett par stora fullviktsekipage (100 - 120 ton) kör över bron i par.

Aktas det på hur Pandrolklämmor monteras i förhållande till eventuella rälsvandringskrafter?

När jag gick kursen till tunnelvagnsreparatör fick jag lära mig att retardationen var maximerad till 1,3 m/s2 (om jag minns siffran rätt?) för att broarna inte ska rasa. (Jag försökte hävda att det var för att tågen inte ska slira/glida och resenärerna inte ska ramla - och sedan man fastställt det värdet har man dimensionerat broarna utifrån det värdet.)


Hela tråden: