Vagnvikter på broar? (Järnväg allmänt)
Förutom statisk bärighet och dynamisk dito räknas det på nödbromsning med bästa bromstal under bästa adhession?
På hängbron Högakustenbron lär det synas en vågrörelse när ett par stora fullviktsekipage (100 - 120 ton) kör över bron i par.
Aktas det på hur Pandrolklämmor monteras i förhållande till eventuella rälsvandringskrafter?
När jag gick kursen till tunnelvagnsreparatör fick jag lära mig att retardationen var maximerad till 1,3 m/s2 (om jag minns siffran rätt?) för att broarna inte ska rasa. (Jag försökte hävda att det var för att tågen inte ska slira/glida och resenärerna inte ska ramla - och sedan man fastställt det värdet har man dimensionerat broarna utifrån det värdet.)
Enligt Stockholms tunnelbanor ’75, Teknisk beskrivning utgiven av Stockholms läns landsting:
Antar att det är anvisningarna under tabellen som är det mest intressanta.
Förstår inte riktigt varför man skiljer mellan broms och acceleration, de borde väl belasta bron lika?