Vagnvikter på broar? (Järnväg allmänt)

av Överkörmästaren, Sunday, May 24, 2020, 12:01 (1405 dagar sedan) @ Leif B

Förutom statisk bärighet och dynamisk dito räknas det på nödbromsning med bästa bromstal under bästa adhession?

På hängbron Högakustenbron lär det synas en vågrörelse när ett par stora fullviktsekipage (100 - 120 ton) kör över bron i par.

Aktas det på hur Pandrolklämmor monteras i förhållande till eventuella rälsvandringskrafter?


När jag gick kursen till tunnelvagnsreparatör fick jag lära mig att retardationen var maximerad till 1,3 m/s2 (om jag minns siffran rätt?) för att broarna inte ska rasa. (Jag försökte hävda att det var för att tågen inte ska slira/glida och resenärerna inte ska ramla - och sedan man fastställt det värdet har man dimensionerat broarna utifrån det värdet.)

Enligt Stockholms tunnelbanor ’75, Teknisk beskrivning utgiven av Stockholms läns landsting:

[image]

Antar att det är anvisningarna under tabellen som är det mest intressanta.

Förstår inte riktigt varför man skiljer mellan broms och acceleration, de borde väl belasta bron lika?


Hela tråden: