Enorma mängder vagnar (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Christer Göransson, Sunday, May 24, 2020, 12:59 (1405 dagar sedan) @ Besc

Fick Roslagsbanans elmotorvagnar köras utan konduktör? Sådan överenskommelse fanns för
vissa tåg på Strömstads- och Lysekilsbanorna: X 7, lokförare från Uddevalla. Stod i ett STATSANSTÄLLD-reportage om Bohuslän.


Svaret är med största sannolikhet nej. Däremot drar jag mig till minnes att "rävarna" (X4P) mot slutet utrustades med någon form av dörrstängningsindikering för just enmansdrift. Avsikten var att kunna köra de sista och första turerna Lindholmen-Kårsta o å, enmansbetjänade.

Två X4P fick dörrindikering redan i mitten av sjuttiotalet för att kunna gå i ett tågpar Stcokholm Ö-Vallentuna strax före kl 19 på vardagskvällar. Jag har för mig att det var 40 och 41 som utrustades så.

Redan de sista åren på SJ-tiden gick pendeln Vallentuna/Lindholmen-Rimbo enmans med YP.

Något år efter att SL övertagit RB fick X2P 33 och 34 utrustning för enmansbetjäning då "talhål" och betalningslucka gjordes i förarhyttsdörrens glasruta. Detta för att gå som pendelvagn Djursholms Ösby-Eddavägen.
Om jag inte minns fel sattes även haspar upp i vikdörrarna så de kunde låsas inifrån för att resande skulle använda den främre dörren. Det fanns även en skylt att sätta upp vid den bakre utgången som talade om att avstigning skulle ske i den främre dörren.

Efter ett tag sattes i stället YP in på Eddavägen, även dessa enmans. Den enda komplettering som behövdes då var ett litet träställ för stämpeln.

Några år efter att Kårsta-Rimbo lagts ned ändrades tidtabellen så att det på kvällar och helger pendlade ett tågsätt Lindholmen-Kårsta, första tiden var det två YP i det omloppet, men efter ett kort tag sattes X4P in i stället.
För den trafiken fick så småningom alla X4P dörrindikering.

/Christer


Hela tråden: