Vagnvikter på broar? (Järnväg allmänt)

av Sven Bårström, Sunday, May 24, 2020, 13:28 (1431 dagar sedan) @ BD

Jag har inte tillgång till beräkningsnormerna för broar och spåröverbyggnaden på dessa. Det är naturligtvis en skillnad där spåret ligger på en stålkonstruktion som rör sig med temperaturen och där det ligger i en makadamballast.
Jag vill minnas att det fanns olika bestämmelser för spårkonstruktion på stålbroar. Var de korta behövde man inte göra någon särskild anpassning. Vid medellånga broar förekom det att man fäste rälerna med speciella Hey-Back-klämmor som styrde rälen i underläggsplattorna men lät den i längdled vara oberoende av brons stålöverbyggnad, som kunde förlängas eller förkortas p g a temperaturändringar. Spåret kunde alltså vara skarvfritt i kombination med kringliggande spår i makadamballast. Vid långa broar brukar man ordna en speciell dilatationsskarv där spåret kan röra sig i längdled tillsammans med bron.
Säkert finns det liknande lösningar med Pandrolbefästningar.
Iakttagelsen om lastbilar på Höga Kusten-bron kan nog vara riktig. En hängbro är en påtagligt elastisk konstruktion, dimensionerad för stora rörelser under belastning.
Sven B


Hela tråden: