SJ söker bussförare ... anno 1965 – schangtila tider (Järnväg allmänt)

av Arne, Sunday, May 24, 2020, 17:29 (1432 dagar sedan) @ Rolf Nordin

Noterar under Förmåner:

"... fria resor på busslinjen ..." Det var ju chanstilt värre av SJ att föraren slapp betala för bussresan om denne skulle lösa av en kollega vid en viss hållplats som kanske inte låg just vid hemorten.

[image]

Men vad menas egentligen med skrivningen i platsannonsen? Jag tror nog att man fick frikort på alla (buss)linjer i Stockholmsområdet och inte enbart på en enda busslinje när man var anställd. Allt annat vore ju otänkbart tycker jag. Och friresorna borde ju gälla även under fritiden när man inte bar uniform. Skulle man inställa sig för tjänst vid en särskild hållplats för avbyte av förare så kunde man väl resa fritt dit ändå när man var klädd i uniform?!

Apropå 'två fribiljetter per år på järnväg' så gällde de väl för även utlandsresor. I varje fall så kunde de SJ-anställda jag kände på 60-talet åka tåg i princip ända ned till sydligaste Spanien och sedan ta sig över till Marocko om jag minns rätt. Marocko ingick väl kanske inte i UIC men jag har ett minne av en kvinnlig bekant på SJ vilken berättade att hon åkt tåg till Marocko på semestern.

Det var schangtila tider det här på 60-talet men min SJ-anställda vän hade åkt så mycket tåg att fribiljetterna inte var så märkvärdiga längre. Jag vill minnas att min SJ-bekant berättade att hon t.o.m. en gång använde en av sina fribiljetter att åka bara från Cst till Sundbyberg! Häpp! ;-)


Hela tråden: