Bostadshus och markeneteri (Järnväg allmänt)

av Stig Lagergren, Sunday, May 24, 2020, 20:22 (1431 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Underbara bilder! För egen del uppskattar jag särskilt bilderna på bostadshusen. Dina foton borde sannerligen bevaras för eftervärlden genom Järnvägsmuséet!

Fanns markenteteriet (hus 12F på denna bangårdskarta) när ni bodde där? Jag har funderat om det var tänkt att försörja såväl järnvägens som skogs- och bergsbrukets personal med förnödenheter.?

Tack för kartlänken Rsamus och roligt att bilderna uppskattas. Jag har tittat lite närmare på kartan och konstaterat att inget av husen med nr 12 fanns under vår tid i Krampen (1949 - 1960). Kanske det var så att marketenteriet, bastu och baracker kom till vid banans byggande och sedan blev kvar en tid. Där markan legat var det en ganska stor grusplan. Kolbryggan som ägdes av Uttersbergs kronopark hörde jag aldrig talas om, däremot fanns den i söder, som ägdes av Riddarhytte AB, kvar en bit in på 50-talet. Men jag vet inte om den användes. Den måste väl tidigare ha använts för kol från trakten till som lastades i vagnar till Riddarhyttan.
Decauvillebanan från ångsågen tror jag att vi hittade några rester av men sågen lades väl ner redan på 30-talet.


Hela tråden: