Lite om vagnvikter. Axelomlastning? (Järnväg allmänt)

av Harald, Sunday, May 24, 2020, 21:24 (1432 dagar sedan) @ Sven Bårström

Jo, men vi diskuterar hur lokets kraftfördelning mot rälerna blir. Då måste vi också räkna in hävarmen från hjulens radie. Tänk ett tvåaxligt lok, där kopplet sitter i höjd med drivaxlarna. När det går framåt lättar den främre axelns tryck mot rälen och den bakre tyngs lika mycket.
Sven B

Nej, sitter kopplet i höjd med drivaxlarna så sker ingen omlastning. Drivhjulens hävarm saknar betydelse. Det är samma hävarm för alla hjul så den ger inte upphov till någon omlastning. Det som ger upphov till omlastningen är att lokkorgen utsätts för motriktade krafter som inte ligger i samma plan. Därmed uppstår ett vridmoment på korgen som flyttar en del av den last som korgen utgör från de främre axlarna till de bakre. Den ena kraften, den i dragkroken är bakåtriktad. Den andra kraften, lagerboxarnas tryck mot hornblocken är framåtriktad.

Ska man vara noga så sker en liten omlastning även om dragkroken sitter i höjd med axlarna, nämligen den som kommer av lokets acceleration om dess tyngdpunkt ligger över drivaxlarna, vilket den troligen gör. Med den acceleration som kan uppnås med de vagnvikter som diskuteras här, kan man nog bortse från den.


Hela tråden: