Spegelvända dvärgsignaler i Sverige (Signaler/säkerhet)

av Anders Järvenpää, Monday, May 25, 2020, 13:15 (1429 dagar sedan)

Såsom var och en förmodligen känner till har den svenska och finska statsbanans dvärgsignaler (i Finland benämnd spårsignal, se exempelvis 1938 års tågsäkerhetsordning; §21) de vertikala skenen på höger sida framifrån sett. Signalen "lodrätt" ges således som två vertikalt anordnade sken i lykthusets högra sida framifrån sett (de finska spårsignalerna har numera tyska signalbilder men lykthuset har bevarat sin gamla form).

Detta motsvarar den nordamerikanska förebilden. Se exempelvis The Pennsylvania Railroad Book of Rules, edition of september 25, 1949 (CT 400 100M-9.25.49) sida 52.

Vad gäller formljussignalens ursprung hänvisar jag till sidorna 297-299 i Alternating Current Signaling av Harold McCready (The Union Switch and Signal Co, Swissvale, PA, 1915).

I tidskriften The L. M. Ericsson Review årg. 1 mars-april 1924 N:r 3-4 på sidorna 36-40 finns artikeln "Elektrisk ställverksanläggning vid Nässjö." i vilken på sida 39 finns en bild över "Manöversignaler MI-MIII anordnande såsom dvärgsignaler." Samma signaler återfinns i planritningen på sida 36. I vänster spalt på sida 39 kan man läsa: "De till ställverk II anslutna manöversignalerna (MI-MIII), avsedda att reglera växlingsrörelserna från de i norra bangårdsänden belägna lokstallarna, äro av amerikansk typ och utbildade såsom ljussignaler. Desamma, vilka för första gången nu funnit användning i Sverige, visa stopp genom två på horisontal linje ställda vita sken och klart genom två mitt över varandra ställda vita sken."

Dessa signaler är spegelvända, således har de vertikala skenen på lykthusets vänstra sida framifrån sett.

I samma tidskrift årg. 3 jan-feb 1926 N:r 1-2 finns artikeln "Ny växel- och signalsäkerhetsanläggning i Malmö." där man man kan se att dvärgsignalerna har den fortfarande gällande formen med de vertikala skenen till höger.

Vi vet att dvärgsignalerna i Danmark (se exempelvis banedanmark: Sikkerhedsreglement) och Norge (se exempelvis: Førerens regelbok Bane NOR) har de spegelvända lykthusen.

Var de jämfört med PRR-förebilden spegelvända lykthusen i Nässjö en engångsföreteelse, av vilken anledning vändes lykthuset för följande projekt och vilken är anledningen till att de jämfört med förebilden spegelvända signalerna kom att permanent användas i Danmark och Norge?

Avslutningsvis en närbild av spårsignalen O211 på Åbo hamnbana visande "stopp".
[image]
(det är signalen som står på sniskan, inte fotografen).


Hela tråden: