Lite om vagnvikter. Axelomlastning? (Järnväg allmänt)

av Harald, Monday, May 25, 2020, 15:55 (1403 dagar sedan) @ Sven Bårström

Men stämmer detta verkligen?
Om jag minns rätt beter sig boggilok så, att boggiernas främre axlar avlastas, medan de bakre tyngs ner. Den främre boggins främre axel avlastas mer än den bakre boggins främre.
Sven B

Ja, vid start får man en omlastning från främre till bakre boggin. Om man får en omlastning mellan boggins axlar beror på var kraften överförs mellan korg och boggi. Om den överförs via centrumtappen försöker man ofta placera den lågt, d.v.s inte så högt över hjulaxlarna, just för att få liten omlastning inom boggien. En annan lösning finns på t.ex. Göteborgs M31. Där överförs kraften via stag från vaggbalkens ändar till boggieramen, som är fästa i boggieramen på hjuaxlarnas höjd. Vid bromsning blir det förstås tvärtom. Sista boggins sista axel är den som oftast bromsar fast. Vid konstruktion av bilar tar man hänsyn till omlastningen. Framhjulen bromsar hårdare än bakhjulen.


Hela tråden: