Spegelvända dvärgsignaler i Sverige och annorstädes (Signaler/säkerhet)

av Ulf Pålsson, Monday, May 25, 2020, 19:36 (1403 dagar sedan) @ Anders Järvenpää

Mycket intressant med denna upptäckt från Nässjö! Detta torde, som det står i texten i Ericsson Review, vara första gången som dwarf position light signals av Pennsylvania Railroad-modell användes i Sverige. Och helt nytt för mig är det att man i Sverige har använt sig av signalhus som var avrundade uppe till höger, likaså att de första signalerna bara kunde visa ’lodrätt’ och ’vågrätt’.

Jag kan bidra med något av vad jag tror mig veta om dvärgsignalens utveckling i Sverige, Danmark, Norge och Finland.

Per Olofsson har redan nämnt den studieresa som gjordes av svenskar i början av 1920-talet. De kom hem med idéer att använda amerikanska color light signals som inspiration för svenska huvudljussignaler. De position light signals som PRR använde tänkte sig svenskarna använda som manöversignaler, alltså för att reglera växling.

I svenska trafikregler (Säo) finns manöversignalerna medtagna första gången i 1924 års utgåva. De låga signalerna hade då avrundningen uppe till vänster, och de kunde visa ’vågrätt’, ’snett vänster’ och ’lodrätt’.

Anders, du skriver med hänvisning till PRR-regler från 1949: ”Detta motsvarar den nordamerikanska förebilden”, där ”detta” syftar på den svenska dvärgsignalen och finska spårsignalen som är avrundad uppe till vänster. Men det stämmer inte att den amerikanska förebild som togs till Sverige hade avrundningen uppe till vänster, utan dwarf position light signals vid PRR på 1920-talet hade avrundningen uppe till höger, just som de i Nässjö, fast högerplacerade i USA. Orsak till avrundningen: Position light signals vid PRR härmade ursprungligen en semaforvinge som pekade åt höger: Vingen vågrätt = två sken ’vågrätt’; vingen snett uppåt höger = två sken ’snett höger’; vingen lodrätt = två sken ’lodrätt’. Se denna länk.

I Nässjö stod de nya manöversignalerna i alla fall på svenskt sätt till vänster som sitt spår. Min gissning är att de svenska signalingenjörerna insåg kopplingen till en semaforvinge och bestämde sig för att spegelvända den svenska dvärgsignalen, så att det skulle stämma med den svenska semaforvingen åt vänster. I alla fall kom det ju att bli så i Säo och i Malmö och överallt sedan dess.

Varför anger då PRR-regler från 1949 att en dwarf signal har avrundning uppe till vänster? Jag har förstått det så att man bytte utformning för att signalhuset då kan placeras något närmare till höger om det spår som signalen gäller för, men helt säker är jag inte. Man bör observera att denna PRR-spegelvändning av signalhuset inte innebar att signalbilderna blev spegelvända. På denna beskrivning av signalbilderna hos många järnvägsbolag i östra USA (NORAC rules 1993) visas båda varianterna, se t.ex. signalbeskedet Slow Approach (Rule 288).

Åter till Sverige: I Säo-1929 blev benämningen dvärgsignal, och den fjärde signalbilden, ’snett höger’ infördes.

Till Danmark kom dværgsignalet genom att Ericsson sålde sikringsanlæg till Fredericia och Aarhus i början av 1930-talet. Man hade då den goda smaken att (åter) spegelvända signalen så att avrundningen hamnade uppe till höger, förmodligen på grund av att danska armsignaler (semaforer) pekar åt höger. Men även de danska signalbilderna spegelvändes jämfört med de svenska. Svensk ’snett vänster’ motsvaras alltså av dansk ’snett höger’, och svensk ’snett höger’ motsvaras av dansk ’snett vänster’.

Till Norge infördes dvergsignalet (först kallad: lavt skiftesignal) sannolikt också med inspiration från Sverige, men jag vet inte när det skedde. Dvergsignalet är, som i Danmark, spegelvänt jämfört med det svenska, och det stämmer också med de (relativt få) norska semaforerna som, i alla fall från 1920-talet, hade gällande vinge/vingar åt höger.

Den finska spårsignalen (dvärgsignalen) är ju intressantast, eftersom den har avrundningen uppe till vänster trots att den är placerad till höger om spåret. Fast det stämmer med att de finska vingsignalerna/semaforerna hade gällande vinge/vingar åt vänster trots i princip högerplacering. Före 1990-talets signaländringar var ju också signalbilderna som de svenska. Jag förutsätter att inspirationen både för vingsignaler och spårsignaler kom från Sverige. När började de första spårsignalerna användas i Finland, Anders? Vilken upplaga av trafikreglerna (Jt)?


Hela tråden: