Kungabesök i Mariestad 1933? (Fordon: vagnar)

av Sune Nylén, Thursday, May 28, 2020, 08:02 (1426 dagar sedan) @ Ola Almquist

Om jag tittar på bilden från Västervik så noterar jag att i den mån herrarna bär hattar, så är det " Jänke" Under det att halmhattar och skärmmössor allmänt bärs på den första bilden. Sen frågar jag mig om det verkligen är Mariestad? Den hade väl en betydligt bredare bangård, jag utgår från att vagnen står mitt för stationshuset. Bakom vagnen ligger en lång träbyggnad som ser ut som en repslagarbana. Kan det leda någonstans. Damernas klädsel med kjol, en och annan turnyr -ståltrådsställning bak - stora blusar och dito hattar leder tankarna till tiden kring 1910. Så också herrarnas halmhattar som då var flitigt förekommande, för att sedan helt försvinna -( Har visserligen två hemma á la Maurice Chevalier, men det är ju en annan sak.) Sedan kan man ju ta sig en funderare på hur det kan vara så mycket folk i förstaklassvagnen. Knappast inte om konungen skulle resa med den. Kan det kanske istället röra sig om t. ex. invigningen av Mariestad - Gårdsjö 1910. Vi vet ju inte varifrån texten till fotografiet kommer. Kanske ett rent antagande många år efteråt.


Hela tråden: