Skånska banor med Y6 trafik? (Järnväg allmänt)

av Mattias Jansson, Saturday, May 30, 2020, 16:34 (1421 dagar sedan) @ K Lemming

Efter några inlägg på forumet med bilder från skånska banor funderade jag över vilka skånska banor som fick Y6. LEJ som det visades två bilder ifrån fick det inte, följande banor är dom som jag kommer på som fick Y6.
SSJ
LTJ
MSJ - hur var det med sidobanan Dalby - Bjärsjölagård? Var det MSJ's Nohab motorvagn SJ Yo2 som gick här ända till nedläggningen?
MTJ
HSFJ
MYJ
YEJ
YGStOJ
S:t Olof - Brösarp - Kristianstad
Eslöv - Hörby - Kristianstad

Hur var det med
Hästveda - Karpalund
Älmhult - Kristianstad

Har jag glömt någon? Fanns det fler?


Det är strängt taget enklare att göra tvärtom, dvs lista vilka oelektrifierade Skånelinjer som hade persontrafik ännu vid leverans av de första stålrälsbussarna, men där de inte sattes in. Det var bara fyra linjer:

Barsebäckshamn - Sjöbo (Yo1-bussar till slutet 1954)
Dalby - Bjärsjölagård (Yo2 till slutet 1955)
Trelleborg - Rydsgård (Yo2 till slutet 1956)
Billesholm - Landskrona (Yo1-bussar till slutet 1960)

Utöver det kördes de i omgångar på elektrifierade linjer, Åstorp - Mölle som redan nämnts, och Malmö - Hässleholm - Kristianstad för direkttåg till Karlskrona (dessa gick alltså inte över Hörby då denna linje visserligen var kortare, men hade sämre sth).

Observera att de vanliga HC-rälsbussarna försvann rätt tidigt i Skåne; i slutet av 1956 fanns ett knappt tjugotal, de flesta i Kristianstad, 5-6 st i Klippan och ett par i Simrishamn. De försvann så gott som alla åren 1957-59, endast i Klippan fanns några kvar en bit in på 1960, men från ca 1959 sköttes så gott som all oelektrifierad persontrafik i Skåne med stålrälsbussar. Undantaget var (utöver då Billesholm - Landskrona ovan) enstaka tåg på Falsterbo och Åhus samt ett par tåg med direktvagnar Malmö - Karlskrona på f d BKB, men även de sista ersattes efterhand mer och mer med rälsbusståg hela vägen. (Sedan kom dieselloksdragna tåg att bli något fler efter några år igen dock, och fick slutligen sällskap av Y3, men det var litet senare.)


Hela tråden: