30 år sedan "sista" persontåget Mjölby-Väderstad. (Järnväg allmänt)

av Herbert Paalberg, Sunday, May 31, 2020, 21:34 (1398 dagar sedan)

Idag är det precis 30 år sedan sista persontåget rullade på gamla f.d MHJ (Mjölby-Hästholmens Jvg). Den ordinarie persontrafiken nedlades redan år 1958 på denna linje och godstågen fortsatte ytterligare några år men kortades av mot slutet till enbart str. Mjölby-Väderstad-Mjölby som vut till Väderstadsverken som tillverkar jordbruksmaskiner. Denna godstrafik övergick till lv-transporter då spåret mot slutet inte fick något underhåll. Mjölby kommun kontaktade mig om vi i TJF hade möjlighet till ett sistatågets dag med persontrafik med våra normalspåriga motorvagnar vi hade i Lp vid den tiden. Så den sista helgen 30-31 maj 1990 körde vi med vårt mtrl. Y8 1125-Y6 1037(Dansken HTJ) samt UBFo7z 2087 med två turer per dag Mjölby-Väderstad t/r
med den svindlande hastigheten 20 km/h. Märkligt att vi fick tillstånd av dåvarande Bv. Vi passerade den enda bomförsedda järnvägskorsningen i plan på vägsträckan E4 Lissabon-Stockholm.
Det blev en hel del svarta bromsspår när vi fällde bommarna över motorvägen.
I samband med denna tur den aktuella helgen så hade vi kontaktat det välkända Central-
konditoriet i Väderstad om en samverkan till Järnvägscafe vid gamla stationen i Väderstad som kyrkan då disponerade. Det blev så lyckat att konditorn med personal fick baka mera bröd till söndagskörningen. Jag kan varmt rekommendera Centralkonditoriet som fortfarande existerar ännu idag, värt en extra avfart från den monotona körningen längs E4 i Östergötland. Vid ett av mina besök på samma kondis för några år sedan nämnde jag till en av de anställda att jag en gång åkt "anständigt" till Väderstad med tåg för nästan 30 år sedan så sa hon att hon hade hört detta berättats för henne av den tidigare konditorn. Tyvärr har jag inte några bilder från detta arrangemang men om någon skulle sitta på några bilder så visa gärna dom i detta forum.
Palle i Vika som hade turen att köra detta"sista" persontåg för 30 år sedan.:-)

Kan bara nämna att det rullande materialet sedan många år befinner sig i förskingringen då TJF inte längre ville hålla sig med en 1435-filial i Lp:-(


Hela tråden: