Ödeshögsbanans godstrafik (Järnväg allmänt)

av Kjell Aghult, Monday, June 01, 2020, 09:01 (1423 dagar sedan) @ John T

Spåret VAR utslitet: Sannolikt "original" från MHJ tillkomst 1910: 31 kg/m räler. Sth hade också sänkts 40>15 km/h 1976, lägsta kända värde på en vutbana. Denna låga sth medgav 20 tons axellast men gjorde också banan dyr att trafikera. Körningen till Öhg tog 5 ½ timme.

Regeringen beställde 1978 en specialgenomgång av de då 22 trafiksvaga godsbanorna. Här fick Ödeshögsbanan dåliga siffror. Väderstad hade i snitt ca 2/3 av trafiken, statistiskt 1 ½ vagn om dagen. Nedläggning av hela banan skulle kortsiktigt spara ca 625 000 kr/år. I dag det tre-/fyrdubbla?

En långsiktskalkyl gav än sämre odds: Rälsbyte för 15 miljoner krävdes för återgång till sth 40.

Man valde dock att skynda långsamt. Den svagaste delen, Väderstad-Ödeshög, nedlades 1983-01-01:
Växlingstiden kunde gissningsvis halveras och säkert gjorde tids nog nya kalkyler: Bl a hade ju BV övertagit ansvaret för spåret. I 1988 års trafikpolitik skulle också alla godstrafikens förlustkällor arbetas bort. Trafiken på Väderstad upphörde därför fr o m 1990-05-27.


Hela tråden: