Ödeshögsbanans godstrafik - några bilder från 1985 (Järnväg allmänt)

av johanmmolin, Monday, June 01, 2020, 10:58 (1397 dagar sedan) @ Christer Brimalm

Tack för de bilderna, har bara sett någon enstaka i denna serie tidigare.

Vad jag förstår så övergick man till trafik måndag-onsdag-fredag fr o m 1968. Detta år minskade godstrafiken drastiskt, och uppenbarligen berodde detta på att 1967 var sista året för sjöfarten på Hästholmen. Fram t o m dess fraktades gödning in (från Norsk Hydro, Menstad i Norge) och spannmål ut.

En gång i världen utbyttes alla slags varor i Hästholmen, kol, järn från Boxholm till Hjos mekaniska verkstad, styckegods, massaved i stora mängder mm.

1951 upphörde styckegodstrafiken på Göta Kanal och trafiken med massaved förde en tynande tillvaro från Hästholmen för att tydligtvis dö ut någon gång mellan 1950 och 1955.

1976 försvann styckegodstrafiken på MHJ.

Om, jag förstått det rätt så gick väl trafiken därefter mest vid behov.

--------------------

Men ett par frågor dyker upp när jag ser dina fina bilder:

Uppenbarligen fanns en viss spannmålsutlastning fortfarande från silon i Väderstad så sent som 1985. Men hur länge pågick denna trafik? Den fanns uppenbarligen inte kvar när banan lades ned.

Och vad hände med beredskapslagret i Rök när trafiken dit försvann ett par år innan dina bilder togs?


Hela tråden: