Öschötska reminsenser- Omberg bortom räddningen?! (Järnväg allmänt)

av Kjell Aghult, Wednesday, June 03, 2020, 10:52 (1395 dagar sedan) @ Stefan Olsson

...ändå finns en platsvakt. Vill inte på något sätt förringa detta arbete på denna plats, men förmodar att det saknade dagens upplevda stress. Någon kanske vet hur många tåg som gick på sträckan olika tider?

1) Omb var nog trafiksvagast av småplatserna Vadstena-Hästholmen: Som den enda av dem avbemannades den ~1955. Tyvärr redovisas ingen av dessa platser i "Sveriges Järnvägsstationer" (Trafiksiffror etc).
2) Obg var 1953 INTE kombinerad post- och järnvägsanstalt.
3) T-semafor och påstigningsmärke av ljussignaltyp kännetecknade TÖJ håll- och lastplatser.
4) I persontrafik sålde Obg bara biljetter i lokaltrafik (Till längst Linköping?)
5) I TÖJ tdtbok av 1950 var Obg bemannad ca kl 0800-1800. Dagligen, trots att bompassning inte förekom. Troligen var öppettiderna utspridda till tågtiderna. Fridagsavlösare (till förr varannan söndag) kan ha funnits lokalt. Runt tio tåg gick under bemannad tid, något dagberoende.
Lördagar var Obg t o m tillfälligt bevakad, för hopkopplingen av rälsbusstågen 451 och 406.
451 tycks ha varit ett "torgdagståg" från Vadstena, som slutade i Obg.


Hela tråden: