Ommärkning av privatbanevagnar efter förstatligande. (Fordon: vagnar)

av Leif B, Wednesday, June 03, 2020, 21:57 (1394 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Om vi håller oss till vagnar -ånglok på SRJ/ DHJ och KURJ gick ju ”fullt privatbanemärkta” hela tiden hos SJ- så var det väl ändå lite samma sak med åtminstone vissa godsvagnar: De var ju ändå på väg bort, typ. Och de skulle inte flyttas från sin "hemmabana". Så det var inte bråttom.

I Roslagen kunde man se privatbanemärkta godsvagnar -oklart om de var i trafik då dock- ända in till 1960-talets sista år. Och på Gotland fanns det några såna ända tills järnvägarna där lagts ned vid samma decenniums början.

Skillnaden är väl då att dessa -till skillnad från nämnda ånglok- ”på papperet” hade SJ nummer och littera. Men inte (aldrig?) i praktiken då. På KURJ fanns t o m varianten att de fick SJ-littera (med ”tu” på slutet då) men behöll sina (låga) privatbanenummer!

Kunde det ha handlat om slopade vagnar? Som än inte hunnit skrotas? En uppgift med låg prioritet. Operativt skulle det ha varit opraktiskt att längre än nödvändigt arbeta med dubbla nummerserier.

I detta fall var nog smalspåren och normalspåren olika världar. Varje smalspårsnät var ju - i stort sett - sin egen värld med samma lok och vagnar som rörde sig på samma bana/bannät och med samma personal som hanterade dem. De hade väl ingen nytta av att behöva lära sig ny nummer på sina välkända vagnar, så ommärkning var nog lågt prioriterat bland den lokala personalen. Möjligen var östgöta/smålands/ölandsnätet stort nog att omnumreringen kunde ha praktisk nytta.

I övrigt var det nog främst centrala staber etc som behövde ha ordning på kostnader, avskrivningar, revisioner etc på hela fordonsflottan.

I normalspårsvärlden, där mångdubbelt fler vagnar, rörde sig över mångdubbelt stora ytor många tusen järnvägsmän i landet - och kanske t o m utomlands - kunde behöva hanterar en viss (lasta den, rödkorta den och fakturerar en reparation, sända den mot hemjärnvägen etc, etc, där var det självfallet viktigt att få det gjort så snabbt som möjligt.

Jag tror det kan vara därför vi har så olika minnen av hur fort det gick.


Hela tråden: