Nossebro, järnvägsrestaurang? (Järnväg allmänt)

av PeO, Thursday, June 04, 2020, 12:34 (1421 dagar sedan) @ Anders Hallingberg

I 1967 års "kommunicka" finns något förvånande angivet att Nossebro ska ha en "Järnvägsrestaurang eller Byffé", öppen vardagar mellan kl 8.30 och 19. Här är en dålig bild från troligen just 1967. Var kan denna restaurang/byffé ha funnits och i vilken form? I stationshuset eller bredvid? Vad menar man med byffé, en enklare form av restaurang kanske. En buffé är väl något helt annat, typ uppdukat bord?

[img]images/uploaded/202006041021475ed8cb3ba8881.jpg[/img]

Huset mitt i bild.
Det här torde vara middagståget. Morgontåget var en Ybo5p och en postvagn, vagnen från trollhättan kopplades på borta vid godsmagasinet, eftermiddagståget var två Ybo5p med en UBfo3yp mellan. Efter maj -67, när banan stympats i söder var postvagnen borta, morgontåget söder om Nossebro likaså, bara vagnen från Trollhättan återstod. -68 var TNJ borta helt.
Persontrafiken Sjövik-Forshem kvarstod t.o.m.23/8-70. Den dagen fick jag cykla, min bror fyllde 15 och skulle ha mopeden. Efter detta viss godstrafik Nossebro-Skara fram till mitten av 80-talet. Skara försvann -84, Nossebro förde en tynande tillvaro sedan Necks flyttat verksamheten till Polen.
Taket över tåget är spannmålssilon, ungefär borta vid kurvan mot Trollhättan.

P-O, som vid den aktuella tiden åkte förbi varje dag, för att ta mig till Vara och bli realist.


Hela tråden: