Ommärkning av privatbanevagnar efter förstatligande (Fordon: vagnar)

av Jan-Anders Wihrén, Thursday, June 04, 2020, 13:19 (1416 dagar sedan) @ Olle Sundstrom

Hur länge kunde f. d. privatbanevagnar gå kvar med sin privatbaneidentitet på SJ?

Rimligen väntade man väl till nästa revisionstillfälle eller förekom "ommärkningsinsatser" i förtid?

Frågan är föranledd av att jag just nu bygger en SJ Iar (f. d. SWB M2) åt en kompis för en anläggning med femtiotalsatmosfär. Kan M2:an ha gått med SWB-märkning in på femtiotalet? Sannolikt inte då banan förstatligades -45. Eller? Hoppet är ju som bekant det sista som överger en modellbyggare...

Hade man f. ö. även då fyraåriga revisionsintervall?

Olle S

Jag har på 1960-talet sett godsvagnar som haft kvar EJ-märkning men med en kompletterande skylt med texten "Tillhör SJ" (eller möjligen "Ägare SJ"). I Skåne fanns som bekant ett stort antal betvagnar (littera I och J) långt in på 1950-talet och jag har också sett sådana med gamla EJ-märkningen kvar, dock utan att gå i trafik, på 1960-talet. Betvagnarna användes väl enbart för sitt ändamål under ett fåtal månader på året och rörde sig nog inte utanför Skåne. Eftersom även numerären var stor kan det vara så att inte alla dessa vagnar märktes om med någon hög prioritet.


Hela tråden: