Järnvägsrestauranger och -byfféer (Järnväg allmänt)

av Gunnar Ekeving, Thursday, June 04, 2020, 22:17 (1420 dagar sedan) @ Anders Hallingberg

I 1967 års "kommunicka" finns något förvånande angivet att Nossebro ska ha en "Järnvägsrestaurang eller Byffé", öppen vardagar mellan kl 8.30 och 19. Här är en dålig bild från troligen just 1967. Var kan denna restaurang/byffé ha funnits och i vilken form? I stationshuset eller bredvid? Vad menar man med byffé, en enklare form av restaurang kanske. En buffé är väl något helt annat, typ uppdukat bord?

Tidigare var byffé benämning på ett enklare serveringsställe som tillhandahöll drycker och några få maträtter. Det fanns även byffévagnar, på sträckor där det ansågs sakna underlag för restaurangvagn men ändå behövdes något mer än en kafévagn eller ambulerande servering.

De restauranter och byfféer som förtecknades i en särskild tabell i kommunickan (och markerades med korslagd kniv och gaffel respektive ett glas bredvid stationsnamnet i respektive tidtabell) fanns nog mest vid knutpunkter och storstädernas stationer. Jag funderar på om t ex en byffé på något särskilt sätt måste kvalificera sig (eller betala till förlaget som gav ut kommunickan) för att komma med i Sveriges kommunikationer, eller om publiceringen ordnades av järnvägsbolagen som en service till resenärerna? I varje fall slutade denna annonsering någon gång kring 1970, och jag läste då (i SJ-nytt?) att informationen bedömdes mindre värdefull i ett läge där det finns minst ett gatukök vid varje någorlunda betydelsefull järnvägsstation.

Det kan förstås också finnas ett samband med det som PeO nämner i sitt inlägg ovan, alltså att långväga tåg, framför allt på huvudlinjerna (inklusive VGJ huvudlinje) gjorde måltidsuppehåll på vissa platser där järnvägsrestauranger eller -byfféer hade kapacitet att snabbt utspisa ett stort antal resenärer. Senaste gången jag upplevde detta var vid Storlien på väg från Trondheim till Östersund; konduktören gick genom tåget och annonserade "Storlien, 20 minutes stop and restaurant". Samt motsvarande på norska. De flesta resenärer, inklusive jag själv, hade nog inte räknat med måltidsuppehåll utan köpt med sig färdkost, och blev glatt överraskade.


Hela tråden: