Fortsatt om ånglok litt C7 i Skåne i histotrisk tid (Fordon: lok)

av Ola Almquist, Friday, June 05, 2020, 11:56 (1393 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Jag undrar om inte en del personal flyttades från Eksjö till Nässjö, såväl åkande som verkstadspersonal.
Dessutom så flyttades väl verkstadsresurser från Nässjö HNJ till Nässjö SJ samt att SäNJ hade resurser i Nässjö och Vetlanda. Jag misstänker att allt underhåll av ånglok runt Nässjö koncentrerades dit i slutet av 40-talet.
Ett dilemma var väl att fd NOJ/SäNJ trafikerades från Växjö och fd HNJ från Borås, åtm om man ser till de lokens placering. Men verkstaden i N låg väl under Malmö hv.


F.d. NOJ tillhörde 10 ms (huvudort Malmö), SäNJ 27 ms (huvudort Växjö) och HNJ 25 ms (huvudort Borås). Eftersom det inte står någonting om Nässjö i huvudverkstadsorganisationen utgår jag från att det var en driftverkstad under 10 ms.

Så var det nog men NOJ's lok verkar med några undantag flyttats till 27ms, t.ex G7 och N5.

Nu har jag hittat en uppgift. Nässjö lokstation överfördes från 10 ms till 27 ms 1955-07-01. Detsamma gällde dragfordonen i Eksjö, Z4p 259 och S9p 3026.

Det finns ju en bild på ett nyrenoverat K3 som nog aldrig trafikerade N vid vändskivan där. Kan loket ha reviderats i Eksjö eller av fd Eksjö-personal i N, NOJ hade ju egna fd Ke som snabbt blev K4 när de kom tillbaka.

Finns på bild [link=https://digitaltmuseum.se/search/?q=k3+720&aq=owner%3F%3A%22S-JVM%22]här[/link] och en lång tråd [link=https://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=1830]här[/link].

Bilden på [link=https://digitaltmuseum.se/021018120088/statens-jarnvagar-sj-k3-1547]K3 1547[/link] är väl däremot inte tagen i Nässjö?

Det finns en annan bild på loket i samma skick som anges vara från Alvesta, men då borde det väl vara fler spår bakom loket.

Jag tittade på kartbild.com och tycker att det verkar stämma med Alvesta.

/Ola


Hela tråden: