Fortsatt om ånglok litt C7 i Skåne i histotrisk tid (Fordon: lok)
Fram till 1960-talet var distrikten självständiga på ett helt annat sätt än idag och höll i sina egna lok. Det märks att Drifttjänstbyrån noggrant reglerade överlämnadet av lok mellan distrikten, även för kortvariga lån (även någon månad). Man styrde även över intaget av lok till revision och mindre angelägna lok kunde få beskedet att loket kunde revideras på egen driftverkstad, underförstått "om man nu verkligen ville fortsätta använda det". Inom distriktet var man sin egen kung och kunde flytta runt loken som man ville och det är väl tänkbart att IIID valde att använda Ängelholm (som troligen hade överkapacitet vid denna tid) för revision av lok som inte fick tid för revision på en huvudverkstad. Det finns noterat för 30/3 1948 att C7 1774 på 10 ms "kan repareras på driftverkstaden" (dbr 10"1"/48).
Det är intressant att loket inte finns i Kents anteckningar, vilket kan tyda på tjänst någon annanstans och är noterat som försvunnet (eller helt enkelt bara stod i reserv).
Ulf Diehl
På lista från III D 1945 jag skrivit av är NOJ-loken med för sig. NOJ 37 anges för klass I 1915, klass II 11/7-39 och klass IIIAa 5/4-44.
Verkstadbyråns månatliga listor om reparation av dragkraft ger lite besked. Jag har kopior av alla listor.
Lok som få mottagas under december 1946
10 ms C7 1774 klass II Örebro torrkokning undersökning för fastställande av behövlig repklass ev kl II
1/4-48 för april skrivs vilka fordon som få mottagas för rep
10 ms C7 1774 rep Bb vid sektionens driftverkstad.
1/4-49 skrivs om rep under 1949 att
10 ms C7 1774 skall ha klass III men "kan anstå till 1950".
3/7-49 får motagas
10 ms C7 1774 till Örebro för kass IIIAa förenklad rev enl Dbr skr 27/7-49 och repareras till sådan omfattning att loket kan användas 3 á 4 år efter rep.
31/8 samma sak
I lista över repbehov 1951 finns 10 ms C7 1774 klass B(b)
För november 1952 beräknas kunna mottagas
10 ms C7 1774 klass Bb vid sektionens egen drifverkstad
I lista för repbehovet under 1953 finns under augusti
10 ms C7 1774 klass IIA(a)
Bland de lok som under maj 1954 beräknas kunna mottagas är
10 ms C7 1774 som repareras enl Fsbr skr 20/4-54 för beredskapslok i Borås
Samma sak i Juni 1954
/tell