Fortsatt om ånglok litt C7 i Skåne i histotrisk tid (Fordon: lok)

av HP, Friday, June 05, 2020, 21:39 (1392 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Jag undrar om inte en del personal flyttades från Eksjö till Nässjö, såväl åkande som verkstadspersonal.
Dessutom så flyttades väl verkstadsresurser från Nässjö HNJ till Nässjö SJ samt att SäNJ hade resurser i Nässjö och Vetlanda. Jag misstänker att allt underhåll av ånglok runt Nässjö koncentrerades dit i slutet av 40-talet.
Ett dilemma var väl att fd NOJ/SäNJ trafikerades från Växjö och fd HNJ från Borås, åtm om man ser till de lokens placering. Men verkstaden i N låg väl under Malmö hv.
Det finns ju en bild på ett nyrenoverat K3 som nog aldrig trafikerade N vid vändskivan där. Kan loket ha reviderats i Eksjö eller av fd Eksjö-personal i N, NOJ hade ju egna fd Ke som snabbt blev K4 när de kom tillbaka.

Någonstans har jag sett en not om att 37/1774 var placerat i Eksjö under NOJ-tiden framförallt som påskjutslok för backarna mot N. Sedan gick det nog en del extratåg där loket kunde göra nytta.

När Nässjö IF spelade SM-final (och vann mot Edsbyn) på Perstorpsgölen utanför Eksjö 27/2 1949 så borde de ha gått många extratåg till och från Eksjö. Men då kanske inte 1774 var kvar.

Fast jag undrar verkligen hur mycket verkstadsjobb Nässjö gjorde? Verkstaden i spår 1 i det lokstall som finns kvar idag verkar moderniserats någon gång på 40 eller tidigt 50-tal men den var inte så stor. Jag vill tro att man vid tiden efter förstatligandet gjorde översyner och rep men knappast revisioner eller pannjobb av större dignitet. SäNJ och HNJ lokstall i södra änden av bangården var väl just lokstall och inte mycket mer? HNJ gjorde ju underhållet i Halmstad och SäNJ/KJ anlitade väl Kalmar Verkstad?
Nja...tror nog ändå större rep och rev skedde på annan ort än Nässjö.

Mvh HP


Hela tråden: