A-lok på Malmbanan. (Fordon: lok)

av Anders Sandgren, Sunday, June 07, 2020, 22:11 (1417 dagar sedan) @ Kent Hedqvist

Jo, det är den sejouren jag syftade på. Den skiljer sig ju lite från de senare ”dumpningarna” då man här avsåg att hitta en adekvat sysselsättning för loken snarare än att bara dumpa dem. Men likheten är att det var lok som man i de sydliga distrikten ville bli av med och gärna såg utbytta mot andra typer. Efter att B- och F-loken börjat ta över den tunga trafiken fanns få lämpliga uppgifter för A-loken då de saknade B-lokens mångsidighet och var för svaga för de större snälltågen.
Kent.

Ändå var det norrut (Storlienbanan) som sista atlantic-A gick fram till 1939 när de flesta redan var nedskurna.

Man kan undra vad som hänt om man byggt om loken till 2C-kopplade redan när loken var ca 10år eller innan F-loken byggdes. Gångegenskaperna för innercylindrade snälltågslok med 2C-koppling fanns ju referenser på då, t.ex BJ H3 och UGJ B-lok. Fanns det sådana diskussioner inom SJ's maskinavdelning?
När OKB gjort började man bygga om några lok men då var ju elektrifieringen redan igång.


Hela tråden: