Västerbotten 1975 (Fordon: allmänt)

av Hans XH Karlsson, Tuesday, June 09, 2020, 23:29 (1409 dagar sedan) @ Calle Wickberg

Hällnäs hade väl persontrafiken kvar så länge det kördes till Lycksele (nu är trafiken åter igen, men det är en modernare historia...) tänker jag, det vill säga till 1995, men hur länge stannade tågen på stambanan för resandeutbyte?

Sista tåg som planenligt stannade på stambanan var den 8 juni 1992 men det är mera att betrakta som av tvingande omständighet. När trafiken på Storuman ändrades till att genomföras med ett omlopp där Y1-an gick Vännäs-Lycksele-Hällnäs-Storuman-Vännäs gavs Bottenviken uppehåll i Hällnäs på nordgång för att skapa anslutning till Storuman. Dessa uppehåll med Bottenviken i Hällnäs pågick under perioden 10 juni 1991-8 juni 1992 och var de sista planenliga uppehållen i Hällnäs. Men dessförinnan hade alltså uppehållen för stambanetågen varit borta under ett antal år.
Under flera år i början på 1980-talet var det (utöver Storumantågen) endast dagtågen Stockholm-Luleå som gjorde uppehåll i Hällnäs. Dessa tåg kortades av så att de ej gick norr om Vännäs från tidtabellsskiftet den 3 juni 1984 men då började det under några år istället att gå en motorvagn på söndagskvällar i anslutning från Vännäs och stambanan upp mot Boden och den stannade i Hällnäs så det var inte riktigt slut med stambanetågsuppehåll ändå. Jag har inte riktigt klart för mig alla varianter de närmast påföljande åren eller när det slutligen upphörde att stambanetåg stannade i Hällnäs mer än det som jag ovan nämnt att uppehållen återkom i T91.


Hela tråden: