Finsk vs svensk banvaktstuga (Byggnad)

av Rasmus Axelsson, Sunday, June 14, 2020, 10:06 (1411 dagar sedan) @ johanmmolin

OK, nu förstår jag hur du tänker (tror jag). Om jag tolkar dig rätt så är åtminstone den svenska varianten en "upphottad" variant av landsbygdsarkitekturens enkammarstugor (och det är väl rimligt, som du skriver, att banvaktsstugorna skulle vara lite "finare", i detta fall såsom representant för ett statligt verk /styrelse).

Jag vet tyvärr inte något om arkitekternas intentioner bakom formgivningen av de svenska banvaktstugorna, eftersom jag inte har belägg för var man fick sin inspiration ifrån. Det jag däremot har förstått är att de tidigaste statliga banvaktstugorna, med ingången på gaveln istället för på långsidan, är ovanliga i sin utformning gentemot det traditionella byggandet och möjligen kan ha någon motsvarighet i s.k. gavelfarstuhus. Någon för mig i dagsläget okänd person har hävdat att den placeringen av ingången kan jämföras med något i brittisk byggtradition men det har jag inte undersökt närmare...

Sedan är ju då frågan om den finska motsvarigheten är "importerad" från den svenska modellen, eller är i sin tur inspirerad av, på motsvarande sätt, finsk allmogebebyggelse. Men jag antar att det ena inte utesluter det andra. Det finns ju onekligen många likheter, även om den ena knappast är en ren blåkopia av den andra.

Likheter finns men det är som sagt inga kopior, åt något håll.


Hela tråden: