Frågor om X5 i allmänhet och 221 i synnerhet (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av HP, Monday, June 15, 2020, 11:55 (1404 dagar sedan)

Hej, SKÅJ har X5 221 i sin samling, och jag har några nyfikna frågor om den med hänsyn till att det är den sista kvarvarande X5:an.

1) Var dessa tåg isolerade med Asbest någon gång i väggar/golv och tak?

2) Inredningen i 221 är i 1-klass fin med röda, fällbara fåtöljer av en typ jag inte sett i vagnar. Men när man scrollar runt på digitalt museum verkar Xoa5 först haft svängbara fåtöljer utan nackstöd, som sedan fick nackstöd (när då?) och till sist troligen de som sitter i nu? Någon som vet när?

3) Inredningen i 221 2-klass är minst sagt trist eftersom det verkar vara samma stolstyp som satt i B3 och B15-vagnar. När tillkom den? Innan verkar den haft en liknanden typ av stålrörssoffor med höga nackstöd som fanns i otaliga 30-40-talsvagnar, och innan dess låga soffor.

Så...det jag är ute efter är ju då när man generellt byggde om inredningarna, och mer specifikt när 221 fick nuvarande inredning? I elmotorvagnsboken nämns att det 1980 bestämdes att alla tågen skulle få R4, så kan det varit så sent som i början av 80-talet som inredningen byttes?

4) Tekniska komponenter som hjulpar/boggier/motorer, är det unika komponenter just för X5 och ev X8), eller fanns det fler fordon som hade samma?

Med vänlig hälsning Henrik R, JVM


Hela tråden: