Nytagna bilder både ute och inne på X5 221 (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av HP, Monday, June 15, 2020, 14:45 (1382 dagar sedan) @ HP

Jag var i Krylbo den 4 juni för att tillsammans med SKÅJ titta på tåget. Här kommer lite bilder.

[image]
X5B 221 tittar ut från presenningen.

[image]
Förarplatsen X5B 221.

[image]
Inredningen 2-klass X5B 221. Längre bort hade innertaket rasat in pga vattenläckage genom taket, och golvet var mjukt.

[image]
X5M-vagnen ser ut så här, här var det ännu sämre med taket och golvet var så mjukt så man riskerade genomtramp.

[image]
Ytterligare en bild på skadan i X5M-vagnen.

[image]
X5A-vagnen med 1-klass. Pentryt är ombyggt till tjönstekupé. Denna vagn var den som klart var i bäst skick.

[image]
Samma vagn med ryggen mot förarhytten.

Totalt sett känns det som ett komplett tåg, som inte är mögligt. Väldigt mycket krossade fönster, och svåra golvskador i X5B och speciellt X5M. Ett fantastiskt tåg för den som har ork och pengar att bevara det, men spontant behövs det minst 10 MSEK för att få iordning på det hela. Tåget har ej ATC, vilket begränsar räckvidd och sth, men visst går det att bygga ATC eller ETCS...men där har vi mer tid och pengar. Speciellt om man bygger ETCS.

Till dig som läser detta nu och vill skälla på SKÅJ: Gör inte det, de har tagit hand om tåget och försökt freda det från väder och vandaler, och det har nog varit tufft och ensamt många gånger. Utan SKÅJ hade tåget ej funnits kvar.

Till dig som läser detta nu och tycker att "tåget måste bevaras". Det är ett mycket stort åtagande att bara skydda detta tåg eftersom det är 72,2 meter tåg, där alla delarna är så långa att de inte ryms på en normal stallplats var för sig. Ska man sedan rusta och hålla det i skick så är det som sagt väldigt mycket pengar och tid som ska läggas, och det ska i andra änden hittas en uppgift för tåget som motiverar pengarna och tiden, och att prion ligger där och inte på något annat. I andra änden så har vi det klassiska diskussionen att vi har minst 40 E/E2-lok och minst 40 B-lok och en fruktansvärd massa stålvagnar bevarade...och X5 är ju ett otroligt häftigt tåg!

Så...har du för mycket pengar och tid...så är detta ett spännande projekt!

Med vänlig hälsning Henrik Reuterdahl


Hela tråden: