lokomotortåg - bara gods? (Arkiv/forskning/litteratur)

av Kjell Aghult, Tuesday, June 16, 2020, 09:01 (1409 dagar sedan) @ Anders Nordebring

Det fanns väl några på normalspåret men de jag tänker på är de Z4p/Z4t-dragna.


....Mönsterås - Fagerhult 9831Z - 9832Z finns med i grafen som gällde till och med 28 maj 1960 men om de i praktiken gick så länge vet jag inte.

De försvann från dessa nummer Sandbäckshult-Fagerhult 1959-09-01. Då persontrafiken på detta avsnitt nedlades och sträckan fick ändrad trafikform.
Annonserades väl som godståg? Lokalgodståg (t ex även Halmstad-Vislanda) medförde vanligtvis BF-vagn, för konduktör, smågods och eventuella lokalresande. Såklart fanns undantag från också detta: Lgt Örebro S <> Hjortkvarn kördes av föraren ensam enligt "14-axlarsregeln". Allt gods fick lastas i den enda ordinarie vagnen (Gshp).

Bergsjö - Harmånger

Annonserade som blandade tåg och godståg.

Eksjö - Österbymo men där nedlades persontrafiken redan 1953.

Dito.

Sölvesborg - Hörviken där rälsbussar tog över de sista åren 1954 - 1956

Något Z4t-tåg annonserades väl som persontåg? Detta var ovanligare och förekom även Falkenberg-Älvsered (veckoslut) och Torsås-Karlskrona (vardagar). I vart fall på den senare hade Z4t-tågen "40-gångtider" gentemot rälsbussarnas sth 60. På falkenbergsbanan skulle Z4p-dagarna pressas in i rälsbusstider, vilket givetvis gav planerade förseningar. Men varken SJ eller någon bolagsbana annonserat dubbla tider i sådana här fall. det ansågs göra tidtabellen för svårläst.

Ett normalspårsexempel diskuterades

Också fanns Klippan-Eslöv söndagar (Z69)


Hela tråden: