Järnvägsmuseets SJ Duett, VARSELLJUS (Järnvägsmuseet informerar)

av Torbjorn_Forsman, Tuesday, June 16, 2020, 21:32 (1409 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Varselljus enligt 70-talets regelverk var i praktiken alltid gula till färgen om de var monterade i efterhand (vare sig det gjordes i efterskott på en begagnad bil eller av importör/bilhandlare innan leverans av en fabriksny bil). Tittar man i dåtida kataloger från underleverantörer av bildelar (Bosch, Hella, SEV m fl) så ser man att varselljuslyktor endast såldes med gult glas.

Dock är det intressant att de fabriksmonterade varselljusen på Volvo och Saab från ca 1975 års modell och framåt, hade vitt glas. Åtminstone på Volvo fanns de varselljusen kvar till 1989 års modell och ersattes sedan av halvljusautomatik, jag vet inte vilket år Saab gjorde den ändringen.

Främsta argumentet för varselljus istället för halvljusautomatik var lägre strömförbrukning, biltillverkarna kunde komma undan med en mindre och billigare generator utan att riskera att kunder som körde mycket i stadstrafik, stod i bilköer på tomgång osv, skulle klaga över att batteriet laddade ur på vintern.

Ett argument för separata varselljus istället för halvljusautomatik för eftermontering på äldre bilar (och för den delen på importerade fabriksnya) var, att det var lättare att göra en standardiserad kabel- och reläsats som gick att koppla in på vilken bil som helst utan hänsyn till bilmärkets egenheter beträffande ljusomkopplare, ljusreläer mm, än om man skulle försöka ta fram motsvarande färdiga satser för halvljusautomatik.


Hela tråden: