Järnvägsmuseets SJ Duett, VARSELLJUS (Järnvägsmuseet informerar)

av Anders Sandgren, Tuesday, June 16, 2020, 23:05 (1407 dagar sedan) @ Torbjorn_Forsman

Den springande punkten var nog att det var enklare att lägga till varselljus som var automatiska än att bygga på en halvljusautomatik på äldre bilar. Ty det är ju så att belysningen måste vara automatisk då bilägare inte kan ta ett eget ansvar att tända halvljuset själva.
Detta visar ju sig idag då de bilar som har EU-varselljus åker runt med detta i mörker (framförallt i områden där det finns gatubelysning) och i tunnlar. Då helmörka bakåt ty så fungerar ljusen. Vissa moderna bilar har ljusstyrd halvljusautomatik, dock. Jag har haft en dialog med Transportstyrelsen om detta och de anser att halvljus är förarens ansvar men inte varselljusen av EU-typ.
Utomlands har det varit lag på halvljus i tunnlar men inte här.

Det är inte så länge sedan man skulle koppla ur halvljusautomatiken när man åkte utomlands, annars kunde polisen stoppa dig.


Hela tråden: