Järnvägsmuseets SJ Duett, VARSELLJUS (Järnvägsmuseet informerar)

av PeO, Tuesday, June 16, 2020, 23:46 (1380 dagar sedan) @ Torbjorn_Forsman

Halvljuslagen kom 1973.
Historiken bakom:
Efter kriget ökade vägtrafiken lavinartat och olyckorna med den.
1964 började Geyhound-bussarna (grundat av en dalkarl) att köra med halvljus även dagtid.
1968 utvärderade man, olyckstalen för bolaget hade halverats.
1969 reagerade SAAB, belysningen tändes över tändninsnyckeln fr.o.m. 1970 års modell.
1973 kom som sagts halvljuslagen, som tog Volvo fullständigt på sängen. Här har vi konstruerat världens mest krocksäkra Volvo och så ska krockandet minska???
1974 fick Volvo dispens för uppskrämt parkeringsljus, som tändes automatiskt när man slutar parkera.
Varselljusen blev en försäljningshit på 70-talet, om man kunde tjäna in den ökade strömåtgången, jämfört med automatiskt halvljus, tvivlar jag på.
C:a 40 år sänkte halvljuslagen antalet krockar på svenska vägar, idag råder anarki, det vanligaste är små ljusstarka diodljus med helljusbild, tätt eller lågt placerade och släckt bakljus.

Samtidigt som halvljuslagen förbjöds extraljus tillsammans med halvljus, (även där råder anarki idag). Minns jag rätt fick Volvo och Mercedes dispens omgående.


Hela tråden: