Järnvägsmuseets SJ Duett, VARSELLJUS (Järnvägsmuseet informerar)

av Torbjorn_Forsman, Wednesday, June 17, 2020, 10:13 (1402 dagar sedan) @ PeO

Samtidigt som halvljuslagen förbjöds extraljus tillsammans med halvljus, (även där råder anarki idag). Minns jag rätt fick Volvo och Mercedes dispens omgående.

Ingen dispens vad jag vet, eller har sett bland det finstilta längst ned på registreringsbevis.
Såvitt jag vet har det alltid varit tillåtet i Sverige att ha dimljus inkopplade så de kan tändas tillsammans med halvljuset, men bilföraren får själv ansvara för att inte ha dem tända tillsammans med halvljus.
Åtminstone alla tyska bilmärken har även i svensksålt utförande haft dimljusen inkopplade så de går att tända tillsammans med halvljus. Tyvärr har många av dem (t ex Mercedes och VAG-märkena) haft en tvåstegsomkopplare för dimljus och dimbakljus, så det är omöjligt att tända dimbakljuset utan att även ha främre dimljus tänt.

Det enda fall jag har sett där en bil från fabrik har dimljus kopplade så de inte kan tändas tillsammans med halvljus, är Skoda från mitten av 80-talet (alltså innan företaget köptes upp av VW). Schemat som visar detta finns i en tyskspråkig verkstadshandbok som jag har, så det är inget specifikt för svenska marknaden. Kanske var ett strängare lagkrav om den saken i en del östeuropeiska länder på den tiden?


Hela tråden: