Spårvidd fem svenska fot eller 1485 mm? (Bana)

av Lennart Petersen, Thursday, June 18, 2020, 01:45 (1381 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Om man läser om hur det gick till alldeles i början när de första banorna i Sverige skulle byggas så nämns en spårvidd på fem svenska fot. Fem svenska fot är 1485 mm. Om man gjort allvar av detta så hade Sverige fått ett bredspårigt järnvägsnät som inte hängt ihop med övriga Europa. Ja, vi kan nog här vara glada att så inte blev fallet, utan att det faktiskt blev som det blev, dvs att det blev 1435 mm normalspår.

Men hur seriöst var det menat med detta tänkta bredspår? Jag vet att de som stod i spetsen i början för projekten pratade om fem svenska fot. En av dem som visst gärna använde detta begrepp var Nils Ericson. Även andra som stod i spetsen på den tiden lär ha använt detta begrepp när de pratade om den spårvidd som de tänkte sig.

Men menade man detta verkligen på allvar? Eller var det bara en avrundning som var enkel att prata om och att skriva? På den tiden hade Sverige inte infört metriska mått. Så kanske man bara sa fem fot för att få folk att fatta lite enkelt vad det rörde sig om på ett ungefär? Så de skulle förstå på ett ungefär hur bred en järnväg är, då folk på den tiden aldrig sett en järnväg och inte hade det minsta begrepp om dess dimensioner.

Det är den frågan jag aldrig lyckats räkna ut eller få svar på.


I kungligt brev av 31/1 1855 nämns att spårvidden ska vara 1,435 meter.
Se också mitt svar i Postvagnen.


Och det svaret är:
Men var finns denna uppgift på 1485 dokumenterad ?
Nu letar jag i SJ 50-årsskrift från 1906 och där nämns i del 2 under Anläggning och underhåll av bana det kungliga brev med instruktioner från 31/1 1855 som startade statsbanebygget. I instruktionen fastställs bland annat: ”att spårvidden skulle blifva 4,83 fot motsvarande 1,435 meter.
Utöver detta fastställs också att lutningarna inte fick överstiga 1:100 och kurvradie fick inte bli mindre än 300m ”utan särskilt nådigt tillstånd”. Denna höga standard klarade man också med några måttliga undantag och stambanorna blev mycket gediget byggda.
Det fanns även instruktioner för terrasering och ballast och en intressant sak var att broar,viadukter och dylika anläggningar skulle byggas med beräkning på dubbel bana.

Nu letade jag även reda på det imponerande bokverket Bergrund-Bårström: De första stambanorna och där finns vad jag kan förstå instruktionsbre et från 31/1 1855 återgivet i sin helhet på s24-27. Det är en mängd högtravande text men väsentligt i sammanhanget är väl
2o Tekniska föreskrifter och bestämmelser.
a) Att spårvidden mellan skenorna blir lika med den vid Köping-Hultsbanan eller 4 fot 8 1/2 tum Engelskt mått, samt att lutningen å banans plan efter längden icke, utan särskild nådig tillåtelse, får öfverstiga 1 fot på 100 , och radien för krökningarne icke blifva mindre än 1000fot.

Och 4fot 8 1/2 brittiskt mått är nästan exakt 1435mm.


Hela tråden: