JVM har skrotat två Y1:or (Järnvägsmuseet informerar)

av Herbert Paalberg, Monday, June 22, 2020, 17:25 (1375 dagar sedan) @ HP

Ja just Y1G 1334 hade jag ett speciellt förhållande till när den blev ombyggd till biogasdrift.
Den var placerad i Lp och trafikerade "Tjustbanan" under försökstiden. Det var Tekniska Verken i Lp som var drivande för testkörning med just biogas från sin tankanläggning i Linköping. Meningen var att en påfyllningstank även skulle placeras i Vk men blev motarbetad av myndigheten då de ej ville etablera en sådan i Vk utan all tankning blev utförd under uppehållen i Lp. Jag var en av utbildarna för förarna i Lp för just detta projekt under SJ-eran och fick överta denna roll då Veolia övertog trafikeringen av länsbanorna 2008.
Det var en speciell känsla att köra vagnen med biogas, snabb och tyst gång. De gamla dieslarna blev utbytta till Volvo-bensinare med biogaskonventering. Det hände ibland att resande upplevde en speciell lukt under färden, men då brukade jag skoja med dom att på torsdagsturerna var den extra kraftfull, varför då undrade de nyfiket, den dagen har vi ärtturbo som ökar effektiviteten till det dubbla svarade jag och fick ett gapskratt till svar.
Man får se det hela som ett experiment med "Amanda" då intresset för framdrivning med biogas var på tapeten och i synnerhet i skarpt läge på järnväg. Tankningen utfördes med tankbil som överförde gasen från tankbilen till Amandas biogastank, det blev en gungbrädeseffekt vid tankningen då gastrycket utjämnades när trycket blev detsamma mellan tankbil och motorvagn. Aktionsradien blev kort av den anledningen varför tankning ofta fick göras efter varje tur, man ville inte kosta på en högtryckstank på uppställningsplatsen i Lp då det endast var ett test och få erfarenhet med biogasdrift. Personligen var jag positiv till försöket som visade sig fungera, men det är nu många år sedan och utvecklingen har gått vidare. Själv är jag mer intresserad till elfordon som genererar en säker och energieffektivare framdrivning vilket mer än över 100-års historia har visat. Palle i Vika.;-)


Hela tråden: