JVM har skrotat två Y1:or (Järnvägsmuseet informerar)

av Torbjorn_Forsman, Monday, June 22, 2020, 21:16 (1396 dagar sedan) @ Jonny Saljefeldt

En fråga då i sammanhanget: Gasbränsletekniken i Amanda måste ju ha varit unik då det hette att det troligen var världens första naturgasdrivna järnvägsfordon? I alla fall i aktiv drift, när det fungerade (?)


Var den inte biogasdriven?


Ur fordonets synpunkt spelar det ingen roll om bränslet benämns biogas eller naturgas. Det rör sig om metan i bägge fallen, och när biogasen är av "fordonskvalitet" , är den renad från oönskade biprodukter så att kvaliteten är praktiskt taget densamma som hos naturgas.
Biogas som inte är avsedd för fordonsdrift utan utnyttjas för t ex uppvärmningsändamål eller stationära motorer, är däremot inte alltid renad och kan ha ganska stora halter av bl a svavelväte, koldioxid och vattenånga.


Hela tråden: