Ovanliga direktvagnskurser (Järnväg allmänt)

av Mattias Jansson, Tuesday, June 23, 2020, 20:33 (1374 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Tack för alla intressanta inlägg.
Verkar lite konstigt att köra direktvagn Göteborg - Kalmar via Falköping - Nässjö.

Förmodligen en kvarleva från privatbanetiden. När SäNJ öppnade i december 1914 fanns först inget, och ännu i juli 1922 saknas det, men i december 1923 hittar jag för första gången den förbindelsen (sannolikt började den alltså gå i maj 1923) och den är sedan med 1927, 1929, 1930, 1931 och 1939. (Direktvagn till/från Stockholm började intressant nog inte förrän 1931, alltså 8 år efter Göteborg.)

KJ/SäNJ ingick aldrig i det samarbete som inleddes 1931 mellan GBJ, BAJ, WAJ och CWJ så där fanns direktvagnar endast Göteborg - Karlskrona ToR (däremot fanns under 30-talet en direktvagn Malmö - Alvesta - Emmaboda - Kalmar ToR), medan KJ alltså verkar ha använt Nässjöbanan för sitt långdistansutbyte.

Och betänker man att det dels ger en direktförbindelse mellan två småländska residensstäder (samma sak med Växjö uppnådde man ju genom den nämnda Malmö-vagnen), dels att det utöver Nässjö även i Falköping och i viss mån Herrljunga skapades ytterligare förbindelser, så är det en rätt vettig sak trots allt. Slutligen var restiden densamma båda vägarna, ungefär 7½ timme 1931 t ex.


Hela tråden: