Växellok i Byvalla? (Bana)

av Bobo L, Wednesday, June 24, 2020, 13:26 (1401 dagar sedan) @ Anders Wejryd

Vid lokstationen i Krylbo fanns säkert såväl Ub som Ha eller Hb stationerade, kanske i flera exemplar av vardera.

Det (lokal)godståg som ombesörjde vagnväxling i Byvalla torde ha gått hela sträckan från Krylbo till Storvik, och det kan möjligen även ha haft Gävle som slutpunkt. Det kan naturligtvis även gått i andra riktningen, med Storvik, eller troligare Gävle som utgångsstation och Krylbo som bortre vändpunkt.

Mellan Krylbo och Storvik är det ca sex mil. Av alla tänkbara skäl kan jag livligt föreställa mig att man så långt loktillgången räckte ville använda vad som helst annat än Ub i dessa tåg. Litt Ha, med sth 70, lär inte varit något underverk av komfort, men ett arbetspass på linjen i en Ub med tillåten sth 40(?) torde av lokpersonalen uppfattats som ett straff.

Dessutom kan man ana att 120 km körning på linjen med en Ub borde ha slitit hårt på maskinens löpverk, glidlager mm.

Med andra ord, naturligtvis kan en Ub ha dykt upp i Byvalla som dragare av godståget, men då har den nog varit den sista fungerande maskinen vid lokstationen.

Men, men, vad vet jag..?


* * * * * * *


Ja, inte visste jag så mycket, tydligen :-D

På Ekevings fantastiska sida finns svaret, åtminstone för år 1959. Skriv bara in "Ub" och "Byvalla" så kommer det upp! :-D

Nej, men mera allvarligt, häng med i följande grafblad:

https://ekeving.se/hi/SJdok/graf159/65.pdf

Från Krylbo avgår vardagar (dvs må-lö) lokalgodståg 8308 8.53. Tåget gör sedan uppehåll för mera omfattande växling i Fors och i Horndal, och ankommer sedan Byvalla 12.29. Här stannar tåget till 14.20 då det som tåg 8307 vänder söderut, ånyo med längre uppehåll i Horndal och Fors innan det ankommer Krylbo 17.24.

Det ska sägas att under uppehållen i Fors och Horndal passerar flera tåg i båda riktningarna, vilket naturligtvis, beroende på resp bangårds utformning, begränsar friheten att bedriva växling på dessa stationer.

Räknar man på de båda tågens medelhastigheten mellan olika stationer enligt grafen så får man fram ca 35-45 km/tim. Rimligen bör tåget då mellan acceleration och inbromsning hålla en linjehastighet på mellan 50 och 60 km/tim. Å andra sidan ser jag inga konfliktpunkter där en lätt försening på lokalgodståget skulle störa andra tåg, så en Ub skulle säkert fungera.


https://ekeving.se/hi/SJdok/graf159/65.pdf


Hela tråden: