Sammansättning SWB tåg 1 Cst-Ludvika 1944. (Järnväg allmänt)

av S-O Johansson, Wednesday, June 24, 2020, 20:38 (1373 dagar sedan) @ Sven Bårström

Direktvagnarna Stockholm - Ludvika - Göteborg (2, 3 klass och restaurangvagn) torde ha satts in tidigt. De gick i varje fall 1930 under EJ-tiden. Och inte nog med det: 1950 - då hela bansystemet tillhörde SJ - fanns de kvar. I tidtabellen för 1955 finns sittvagnskursen kvar; däremot går det då ingen genomgående restaurangvagn.
I denna diskussion har också nämnts en sittvagnskurs (enligt 1953 års tidtabell) Härnösand - Sundsvall - Ånge - Stockholm. Denna, liksom sovvagnskurser Härnösand - Sundsvall - Stockholm och Sundsvall - Stockholm, gick över Ånge innan OKB blev elektrifierad söder om Sundsvall. Då blev det ju naturligt med vanliga nattåg där.
Sven B

Jag har "Normalplan för tågsätten" för SWB sista tidtabell nr 101 som i sig gällde från 5 juni 1944 medan min normalplan gäller från 18 september 1944. Enligt denna hade SWB tåg 1, där Göteborgsvagnen gick, följande sammansättning vid avgång Stockholm (Cst) kl.07,55.
Lok+Do+F+Co+BCo, Cst-Särna,+Restaurangvagn, Cst-Ludvika,+BCo, Cst-G,+SJ BCo4a+SJ Co8a+Co+F, Cst-Vå-H. Restaurangvagn och Göteborgsvagn måste ha varit SWB:s eftersom man skriver ut om det var SJ- eller TGOJ-vagnar som går i tågen till Hallsberg. Restaurangvagnen gick åter till Cst i tåg 2 tillsammans med vagnen från Göteborg. Samma vagnsordning på sydgång som nordgång. Särnavagnarna först sedan restaurangvagn och Göteborgsvagn och sist från Tillberga Hallsbergsvagnarna. 1944 var det bara sittvagnen som gick hela vägen.
Lite kuriosa. I Tillberga växlades Ludvikadelen av tåg 1 från ankommande spår 3 till spår 1a för avgång och tåg 11 som Hallsbergsdelen kom att heta avgick ifrån spår 3.


Hela tråden: