Ovanliga direktvagnskurser. Oskarshamn-Halmstad? (Järnväg allmänt)

av Mattias Jansson, Wednesday, June 24, 2020, 21:57 (1392 dagar sedan) @ Göran Kannerby

1953 fanns det en förbindelse med 2,3 klass sittvagn Härnösand (19,32)-Sundsvall-Ånge-Krylbo-Stockholm C (07,35).
1930 kunde man åka genomgående 2,3 klass sittvagn Stockholm C-Krylbo-Bollnäs-Orsa-Sveg och åter. Omlades över Borlänge-Rättvik 1948 när SDJ elektrifierats.
Fanns även genomgående 2,3 klass sittvagn Göteborg-Falköping-Nässjö-Oskarshamn och åter. Den gick i alla fall sommartid.
Var tågen Stockholm-Ludvika-Göteborg särskilda tåg någon gång? 1930 är det kursvagnar till Göteborg, Falun och Vansbro i SWB-tåget. BJ-tåget kommer från Falun. Fanns även en förbindelse Stockholm-Ludvika-Falun-Mora med 2,3 klass sittvagn.


Oskarshamn har väl även haft direkttåg till/från Halmstad? Bör ha varit på 1950- eller 1960-talet i form av motorvagn.

Som jag skrev i annat svar fanns ett sådant tåg 1946-1949, men de tidtabeller jag sedan har är 1950, 1951, 1955, 1958 och 1961, och där finns inget som tyder på genomgående tåg. NOJ fick inte generell rälsbussdrift förrän 1954, och i 1955 års tdt finns ett tåg som teoretiskt skulle kunna ha varit genomgående, men inget om den saken nämns (däremot nämns andra direktförbindelser, Linköping - Oskarshamn ToR t ex) och inga gemensamma tågnummer finns. Och i både 1958 och 1961 är det inga tåg alls som är ens i närheten av att vara synkade på det viset. Så möjligen att ett sådant tåg skulle ha återkommit kortvarigt någon gång under mellanåren, eller efter 1961, men det låter spontant inte sådär jättetroligt.


Hela tråden: