Omlopp: Längsta turer för smalspårsrälsbussar (Järnväg allmänt)
...... I princip var det nog där fordonen underhölls som i viss mån var vägledande för hur omloppen lades upp. Varje underhållsverkstad hade/har en budget för periodiskt och oplanerat underhåll och det styrde och styr fortfarande hur långt och var fordon rullar.
Det var ett samarbete mellan verkstäderna och "trafiken" om fordonsanvändningen - även om "trafiken" ritade omloppen. Till "trafiken" hörde till 1973 också driftverkstäderna, senare trafikverkstäderna: De skötte det s k trafiknära underhållet. Huvudverkstäderna, senare underhållsverkstäderna, skötte de större genomgångarna. Trafikverkstäderna infogades 1973 under underhållsverkstäderna.
Lokledarens dagliga fordonsstyrning var inte bara att hålla dragkraft till ordinarie tåg och extratåg: Han skulle också hålla ansvariga trafikverkstäder med jämn sysselsättning. Det fick inte skickas in tio lok en viss dag och inget alls nästa.