Omlopp: Längsta turer för smalspårsrälsbussar (Järnväg allmänt)

av Vinberg, Thursday, June 25, 2020, 13:22 (1372 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Men baserades detta på km-styrt underhåll eller på tidsmässigt? Eftersom man kanske inte hade tillgång till en gemensam databas för hur många km ett fordon rullade, hur stämdes detta av i slutänden? Idag finns det både km och tid som grund för det periodiska underhållet. Har ett fordon stått still och inte rullat sedan senaste km-bundna underhåll måste en ny åtgärd ske typ säkerhetssyn,översyn och kanske revision. Det finns alltså även en tidsfaktor inlagd i dagens underhållsplaner ett fordon kan m a o "stå still" och ändå behöva synas av på verkstad.
Fanns denna parameter med i det dåtida rälsbussunderhållet. Det normalspåriga dito hade misstänker jag samma "problematik"?

Ett mycket speciellt/kuriöst och uppenbart "sidospår", är Britternas syn på ånglokspannors livslängd mellan revisioner. En panna har en tioårig "livslängd" och får användas enligt utfärdade normer. Sedan ska pannan genomgå en totalrevision igen. I princip får en panna som sedan sin senaste revision inte brukas efter 10 år även om den aldrig (mot förmodan) inte skulle brukats under dessa 10 år.


Hela tråden: