Omlopp: Längsta turer för smalspårsrälsbussar (Järnväg allmänt)

av Kjell Aghult, Thursday, June 25, 2020, 15:52 (1372 dagar sedan) @ Fredrik Lundström

... Automatiseringen av detta bör ha påbörjats inför införandet av Lokledningscentralen i Tomteboda, som väl togs i bruk 1980? Jag har inte riktigt fått fram hur systeminförandet gick, men automatiseringen sägs ha börjat med SILO som LLC hanterade och i SILO låg till att börja med enbart "nationella" dragfordon (vad som nu egentligen menades med det). Regionala dragfordon låg under respektive lokledare ute på distrikten. Där låg också dieselloken. Det skulle vara väldigt intressant att få beskrivet hur automatiseringen av lokledarens arbete gick till.

Den datatekniska delen av LLC kan jag inte. Men avdelningen startade upp just 1980. Från början styrde den enbart de elektriska linjeloken. Förkalkylen sägs ha visat en 10 %-ig fordonsminskning genom bättre samordning. Jag vet inte om någon efterkalkyl gjordes.

De regionala lokledarna blev t v kvar: Dels skulle ju de regionala dragfordonen styras (Inkl motorvagnar/släp och lokomotorer). Dels var "den regionale" alltjämt jourhavande lokpersonalledare. Och fick i olika roller då och då vara LLC ombud: Han satt ju närmast läget på linjen.

Vid divisionaliseringen 1988 uppdelades fordonsparken på de trafikdrivande divisionerna P och G. Detaljorganisationen därefter känner jag inte till.


Hela tråden: