Ryska godsvagnar (Fordon: vagnar)

av Olle Sundstrom, Saturday, June 27, 2020, 18:28 (1396 dagar sedan)

I ett intressant inlägg den 9.4 visade Anders Järvenpää några foton av ryska godsvagnar i Finland.

Vagnarna är - som alla (?) ryska godsvagnar - utrustade med Roller Bearing boggier vilket får mig att än en gång fundera över varför denna boggietyp ratats och ratas i Västeuropa men är den överlägset vanligaste i USA och Ryssland.

Ett argument mot Roller Bearing har tidigare varit deras stora ofjädrade tyngd men ändå får de tydligen framföras med 100/120 km/h vilket borde misshandla spårläget rejält. Men Ivan kanske säger "tjesko jedno" och rycker på axlarna.

När jag för 15 år sedan för sista gången sysslade med inhyrning av godsvagnar berättade representanten för ett av de större europeiska uthyrningsföretagen att ryssarna ville gå över till Y25-boggier. Kan ryssvagnar med sådana boggier ses i Finland?

Vilken typ av broms har ryska vagnar? Är det fortfarande Matrosov? (Jag måste här tillstå min okunnighet och fråga om Matrosov är att betrakta som enkammar- eller KK-bromsbroms.)

Apropå ryska godsvagnar kommer jag ihåg en studieresa till dåvarande Sovjetunionen som Statsbanornas Ingenjörsförbund ordnade på hösten -74. Mitt inne i en förort till Moskva besöktes en rangerbangård där man växlade klorvagnar över vall. Stationschefen talade god tyska så vi kunde (till tolkens stora förtret) tala direkt med varandra. Eftersom jag själv på den tiden sysslade med klortransporter frågade jag om man hade särskilda föreskrifter för hanteringen av klorvagnar, särskilt med tanke på bangårdens läge mitt i ett bostadsområde. Svaret glömmer jag aldrig: "Mein Herr, Chlor ist ein derart gefährlicher Stoff sodass Unfälle überhaupt nich vorkommen dürfen". Elegant, eller hur?

Olle S


Hela tråden: