Vetlanda-Järnforsen 1967 (Järnväg allmänt)

av Anders Jansson @, söndag, juni 28, 2020, 14:45 (9 dagar sedan)

Under senare delen av 1960-talet ingick smalspårsbanorna i sydöstra Sverige i 2 driftdistriktet. Om man dristade sig till att uppsöka distriktsexpeditionen i Växjö så belönades den ungdomliga djärvheten som regel med att man efter besöket var försedd med såväl gällande grafer som önskade lokresetillstånd. Augusti 1967 var ett sådant tillfälle.

Vetlandabanorna öster om Vetlanda trafikerades några dagar i veckan. Vanligen bara till Holsbybrunn. En dag i veckan körde man dock vidare till Kvillsfors för utbyte av lokomotorer. På så sätt kunde även de lokomotorer som användes Hultsfred-Kvillsfors underhållas i Vetlanda.

[image]
Vetlanda. Klart för avgång på morgonen med en koppelvagn och en överföringsvagn till Holsbybrunn.

[image]
Alseda.

[image]
Vid ett lämpligt ställe efter Emån stannade man för att personalen skulle kunna intaga medhavd frukost.

[image]
Järnforsen. Den aktuella dagen var vagnuttagningen från Hultsfred försenad varför vi fortsatte förbi Kvillsfors till Järnforsen för utväxling av lokomotorer.

[image]
Holsbybrunn. På återvägen hämtades kopplingsvagnen som lämnats kvar.

[image]
Ädelfors. På stationen fanns ett antal avställda vagnar. Bland annat denna Op-vagn.

[image]
I Ädelfors fanns även en av de Grp-vagnar som SJ övertog med VGJ. Dessa var byggda på 1940-talet på gamla personvagnsunderreden ombyggda av VGJ samt med ny korg tillverkad av RD R:son Söderberg.


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum