Smalspårsvagnar i Vetlanda och lokstall i Kvillsfors? (Järnväg allmänt)

av Kjell Aghult, Monday, June 29, 2020, 10:54 (1394 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Vet inte med säkerhet men från Kvillsfors station fanns ju ett industrispår till Nyboholms pappersbruk. Jag är inte främmande för att VJ kan ha haft lok placerat i Kvillsfors innan bruket skaffade egen dragkraft.

I vart fall SJ tycks ha haft en lokomotor där 1957. M-L kördes då ordinarie vut Kvillsfors-Nyboholmsväxeln kl 0800-0910, 1200-1305, 1410-1500 och 1530-1600. I alla fyra fallen ut från och in till Kvf.

De fyra vut är kvar i 1961 års graf, det långa lgt-uppehållet är nu krympt till 20 minuter.
1960 hade SJ sålt lokomotorn Zp nr 142 till Nyboholm (F d ULB 1, Slipmaterial 122/1932).
Kan denna ha övertagit vut-körningen, enligt något specialavtal?

Avtal tycks ha funnits i vart fall 1965 (linjeboken). F d VJ var då omklassad till vutbana med ordinarie körningar angivna i lokal order. Vagnutbytena Kvillsfors-Nyboholmsväxeln skedde nu som växlingsrörelser: Bruket skulle hålla lokomotor och förare och SJ hålla växlingsledare. Den platsansvarige i Kvf skulle samordna växling och vut. Var lokomotorn övernattade framgår ej av texten.

Kvf avbemannades för första gång 1976. F d ULB-lokomotorn hade sålts 1966 till dåvarande St. Lundby järnvägsmuseum. Därutöver har funnits Bergbolagen-lokomotorn tvno 1693/1946. Dess aktiva tid i Kvf känner jag dock inte till.


Hela tråden: