Nedläggning väster och öster om Vetlanda? (Järnväg allmänt)

av Karlsson, Monday, June 29, 2020, 11:11 (1368 dagar sedan) @ Per K

Jag kan ju inte helt svara på frågan men väster om Vetlanda var det ju stora husfabriker, Myresjöhus i Myresjö och Borohus i Landsbro. Under Borohus storhetstid så hade man ju ett framstående hockeylag i Landsbro också som väl hette Team Boro? I alla fall Myresjö hade eget sågverk och så kanske det var i Landsbro också, men lite varor kom nog med järnväg, fast knappast färdiga hus på järnväg därifrån, ännu mera osannolikt på en smalspårig! Borohus i Landsbro gick så småningom i konkurs och har försvunnit men Myresjöhus finns kvar, dock utan eget sågverk längre. Kan tänka mig att det redan från 70-talet blev mindre och mindre aktuellt med varor på järnväg till/från dessa industrier. Söder om Hultsfred ligger ju Korsberga också med Södras stora hustillverkare Trivselhus. Förstås ingen järnvägstrafik där heller idag men otroligt hur nära varandra flera stora hustillverkare ligger/låg!

Tar vi oss däremot öster om Vetlanda har vi massafabrik och pappersbruk i Kvillsfors och Pauliström och här var det mycket mera aktuellt med järnvägstransporter och är ju så än idag, på då breddad bana till och med. I Järnforsen fanns däremot ett sågverk och det blev väl ett litet uppsving med järnvägstrafik på Järnforsen precis innan man la ner Kvillsfors - Järnforsen helt, men jag minns inte om det var sågverket eller annan industri där som stod för de transporterna.

Granne med Borohus låg Landsbro Trä, ett sågverk i samma koncern och med nära samarbete med husfabriken. Båda strök med när ägaren Riquma gick i konkurs 1992, sedan sviker minnet om det återöppnades något i mindre skala.


Hela tråden: