Industribanor i Värmland - Karlstad (Järnväg allmänt)

av Peter B, Tuesday, June 30, 2020, 11:31 (1367 dagar sedan) @ Swempa_ÖTV

Det finns rätt mycket artiklar i NWT, typ från 1950-talet, på Kommunarkivet i Energiverkens samlingar. Det var när södra mottagningsstationen (i södra delen av stadsträdgårdens lades ned) och ersattes av nya (nuvarande) mottagningsstationen på Orrholmen. Men inte sett nått om spårbygge/transport från Konsumspåret. Tittar man på flygfoto från ca 1960 så finns inga spår (!) av nått som ser ut att vara spår till nya mottagningsstationen, men det utesluter ju inte det ändå. Det va ju sällan man rev sådana spår direkt, utan hade man byggd dem fick de gärna ligga kvar. Men varken mottagningsstationerna vid nuvarande Krauta eller den på Kronoparken hade ju spåranslutaningar. Så det var rätt ovanligt i Karlstadområdet.
Parentes: Ställverket vid Dingelsundet använde ju järnväg från NKlJ många gånger, så även ställverket i Kil.


Hela tråden: