C4 i Liljeholmen för 30 år sedan (Järnväg allmänt)

av Överkörmästaren, Wednesday, July 01, 2020, 09:25 (1389 dagar sedan) @ Anders Sandgren

När ändrades trafikeringen? I början av 80-talet var det 13 Ropsten-Norsborg, 14 Ropsten-Fruängen och 15 Mörby-Sätra med 24 Mörby-Telefonplan i rusningen samt vissa tåg som vände vid Tekniska Högskolan. 23 & 25 såg jag inte men kan ha skymtats på någon delsträcka.
Linjeföringen lika strikt på tub1 med 17-19 samt 28 & 29 som insatståg.

Det var 1987 som linjerna gjordes om på bana 2. 13, 14 och 15 gick till Ropsten och 23, 24, 25 till Mörby. I rusningstrafiken gick alla sex linjerna, varvid 13 och 23 var ”snabbtåg”. Övriga tider gick färre linjer. Under 90-talet renodlades så småningom trafiken så att bara 14 och 23 blev kvar i 10-minuterstrafiken, däremot förekom även 13 och 24 i kvartstrafik. Sedan gjorde man om igen så att det var 13 och 24 som gick hela trafikdygnet, och så är det ju än idag även om 24 numera heter 14.

Behovet av ”strikt linjeföring” försvann ju egentligen kring 1990 när vagnarnas sidoskyltar ersattes av elektroniska skyltar. Då kunde man effektivisera omloppen och spara 1-2 tågsätt per bansystem. Tidigare var man ju tvungen att låta vagnarna gå i stort sett samma sträcka hela dygnet, och i vissa fall fick man ha någon som skyltade om dem framåt kvällen när vissa linjer kortades av.


Hela tråden: